آخرین مطالب

دستگاه‌های اجرایی برای راه‌اندازی دهکده خرما در بم تلاش کنند

ایرنا – کرمان – معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان گفت: دستگاه‌های اجرایی تمام توان و تلاش خود را در راستای ارتقا جایگاه خرمای مضافتی بم و راه‌اندازی دهکده خرما در این شهرستان به کار گیرند.

به گزارش ایرنا، حسین مهرابی شامگاه سه شنبه در نشست کارگروه کمیته استانی تسهیلات روستایی افزود: مقرر شد برای راه‌اندازی هر چه بهتر و سریعتر طرح دهکده خرما، بابک اسماعیلی معین بخش دهبکری بعنوان مجری و سرمایه گذار طرح دهکده خرما معرفی شود.

وی اظهار داشت: در این طرح توجیهی، ۲ واحد ۴۰ هزار تُنی نگهداری خرما با وجود مشاور و اسماعیلی به عنوان سرمایه گذار بخش خصوصی راه اندزی خواهد شد.

وی اظهار داشت: بانک عامل صندوق کارآفرینی امید اهدای تسهیلات این طرح را بر عهده گرفته است و با ایجاد شرکت تعاونی بقیه سرمایه گذاران نیز در طرح احداث دهکده خرما در بم فعالیت خواهند کرد.

دهکده خرما، قطب صادرات این محصول را تحت پوشش قرار می‌دهد

فرماندار بم نیز گفت: امروزه صادرات کالا از شاخص های مهم توسعه یافتگی در کشورهای پیشرفته به حساب می آید.

هادی شهسوارپور بیان کرد: خرما یکی از محصولات مهم کشاورزی است که سالانه در شرق استان کرمان حدود ۲۰۰ هزار تن تولید می شود.

وی خاطرنشان کرد: طرح دهکده خرما یک بحث ملی است که از سه سال قبل آغاز شده و بررسی و تامین اعتبار این طرح نیز از طریق وزارت‌خانه صورت گرفته است.

شهسوارپور ادامه داد: کارگروه‌های متعددی در معاونت روستایی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان مدیریت برگزار و مقرر شد اعتبارات این طرح به‌صورت ملی و از محل اعتبارات خارج از استان در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد.

وی افزود: در بحث سرمایه گذار ی نیز معین بخش گردشگری دهبکری به عنوان سرمایه گذاری دهکده خرما معرفی شده است.

فرماندار بم تاکید کرد: با راه اندازی دهکده خرما، شرق استان کرمان می تواند قطب صادرات خرما را تحت پوشش قرار دهد و با توجه به اینکه قوانین دست و پا گیر، سرمایه گذار را مأیوس می کند تقاضا داریم در فرآیند کار به سرمایه گذاران کمک شود.

وی افزود: از آن جا که محل در نظر گرفته شده برای بسته بندی و فرآوری خرما به محل تولید نهاده های آن نزدیک بوده و امکان تهیه نهاده در درجه اول از بازار منطقه فراهم می شود این مزیت موجب کاهش چشمگیر هزینه های حمل و نقل خواهد شد.

شهسوارپور گفت: به کارگیری ۱۷۹ نفر به صورت مستقیم در طرح پیش بینی شده که با توجه به عملیات گسترده ای که در زمینه تولید خرما، حمل و نقل، صنایع جانبی و غیره صورت خواهد گرفت اشتغال جانبی نسبتاً بالایی ایجاد خواهد شد.

درصدد ایجاد برند جهانی برای خرمای استان کرمان هستیم

معین بخش‌دهبکری و مدیرعامل معدن فرآورده‌های مس روی خان‌خاتون نیز گفت: با وجود اینکه ایران جزو چهار کشور اول دنیا در زمینه تولید خرما است اما باید خرمای ایران جایگاه خوبی در دنیا پیدا کند و دچار تحول شود.

بابک اسماعیلی افزود: تنها راه حفظ جایگاه تولید و صادرات خرمای ایرانی، توجه به تمام حلقه های تولید، آموزش، بسته بندی، ایجاد صنایع تبدیلی، بازاریابی و صادرات است.

وی تاکید کرد: با در نظر گرفتن پنج صادرکننده برتر خرما در جهان می توان به این نتیجه رسید که ایران جز کشورهای با فروش زیاد محصول خرما اما قیمت واحد کم آن است که می توانیم با توان مارکتینگ، نیروی‌های فعال و سرمایه گذاری وسیع شود قیمت را افزایش دهیم.

وی گفت: اعتبار کلی این طرح ۲۴۵ میلیارد تومان است که در ابتدا آورده خودم را که ۴۵ میلیارد تومان است وارد این کار می کنم و در ادامه از تسهیلات این طرح به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان و نیز سرمایه ثابت که همان استفاده از ماشین‌آلات ساختمان‌ها به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان است استفاده خواهیم کرد.

این سرمایه گذار بخش خصوصی اظهار داشت: در حال حاضر به علت عدم فرآوری و بسته بندی مناسب، قیمت خرمای صادراتی ایران کمتر از قیمت سایر کشورها است که در این طرح عملیات فرآوری و بسته بندی لحاظ شده است.

به گفته وی خرمای تولیدی در این طرح کاملا قابل عرضه در کشورهای پیشرفته خواهد بود و از قیمت مناسب نیز برخوردار خواهد شد.

درباره مدیریت سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.