آخرین مطالب

گرده افشانی نخل‌ها به صورت دستی انجام می‌شود

در اصلاح محلی به این کار بو دادن گفته می‌شود، و هزاران نفر در شهر بم، نرماشیر، بروات، ریگان، فهرج در شرق کرمان برای این کار باید از نخل‌هایی که ارتفاع آنها به بیش از ۵ متر می‌رسد بالا بروند.

گلهای نر و ماده در این فصل در غلاف‌های چوبی قرار می‌گیرند و بعد از رسیدن این غلاف‌ها شکاف برمی دارند و در این هنگام کشاورز باید گرده‌های گل نر را بر روی غلاف‌های ماده پخش کنند و یک دسته غلاف را نیز در بین گل‌های ماده قرار می‌دهد، این کار باید چندین بار در فصل بهار و برای هر درخت و هر خوشه خرما جداگانه انجام شود.

اما این تمام کار نیست چند ماه بعد یعنی در تیر ماه و در اوج فصل گرما کشاورزان باید مجدداً از نخل‌ها بالا بروند و یکی از سخت‌ترین کارهای روند تولید خرما را انجام دهند.

خوشه بندی خرما و هرس درختان یکی از مهمترین کارهایی است که چند ماه به برداشت محصول باید  انجام شود تا خرمایی مرغوب نصیب کشاورزان شود.
چند روز قبل بود که دمای ۵۳ درجه سانتیگراد در شرق کرمان ثبت شد و هم اکنون دمای اکثر شهرهای این منطقه به ۵۰ درجه نیز می‌رسد، اما کار خوشه بندی خرما با جدیدت ادامه دارد.
هم زمان کار هرس درختان نیز در این فصل انجام می‌شود همچنین زنان منطقه کار ساخت طناب‌های محله به ناک چیلک را انجام می‌دهند.
در این مرحله خوشه‌های اضافی از نخل‌ها حذف می‌شود و خوشه‌هایی که دارای محصول با کیفیت بیشتری هستند به وسیله چیلکها که طنابی از الیاف درخت خرما است به یکدیگر متصل می‌شوند.

درباره مدیریت سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.